21 Juli 2024

MIAN DO TONDI NI DEBATA DI AU ROM 8: 6-11

 

TOPIK: MIAN DO TONDI NI DEBATA DI AU ROM 8: 6-11

Dongan na hinaholongan di bagasan Tuhan Jesus Kristus.

Marhite turpuk on Dipatorang si Paulus do ngolu na imbaru ni jolma na porsea tu Tuhan Jesus Kristus, jala ngolu na imbaru i boi tubu ima molo adong hubunganna dohot Debata.      Di hatihai Rom ima sada kota na umbalga di portibi on, ala disi do godang pusat ni angka hariburon: mulai sian kebudayaan, politik dohot perdagangan. Alani I godang do disi angka sahit sosial disi isarana: parsombaon tu dewa, roha diri na timbo, hosom, teal, dna tarlumobi ma hasomalon na buruk ima parmainanon. Jadi tung mansai tandi do ngolu haportibion di halak Rom. Alai di torop ni Penduduk dohot hangoluan nasida I do tong Apostel Paulus manongos surat pangajarion tu Rom nang pe so hea dope ibana tu Rom, ala molo gabe porsea halak Rom, tontu godang do pengaruhna tu angka Bangso na asing. Disurat Apostel Paulus do surat on dalan laho mangaramoti, pajamothon halak Kristen na disi asa unang madabu tu bagasan partondion na hodar. Asa olo nasida pasidinghon angka dosa sian hangoluan nasida.

Sipasahaton:

Ayat 6) Ai hamatean do harohaon ni daging, alai hangoluan jala hadameon do anggo harohaon ni Tondi. Di bagasan ayat adong hal na tung mansai menarik bahasonta ima taringot tu na mendasar di hangoluan ima harohaon ni daging dohot harohaon ni tondi. Lapatan ni harohaon ni daging ima ngolu na marojahan tu daging na maralo tu lomo ni roha ni Debata ima pargadombuson, pangalangkupon, hasipelebeguon, parbadabadaan, pangiburuon, pamatehon jolma, egoisme, hahisapon, dna (Gal. 5: 19-21). Harohaon ni tondi ima angka ulaon lomo ni roha ni Debata, asi ni roha, roha holong dohot pangoluhon, serep ni roha, haporseaon, pangarajaion diri. Alai angka on do parbue ni Tondi: Holong dohot las ni roha, dame dohot lambas ni roha, habasaron, habasaon, haporseaon, halambohon dohot hatomanon (Gal. 5: 22).

Ayat 7) Hamusuon dompak Debata do harohaon ni daging; ndang olo unduk i di patik ni Debata. Sian ayat 6 nangkin, nunga taboto nian aha do na ingkon sipilliton dohot siulahonon ni halak na porsea. Mangihuthon ngolu hadagingon manang partondion? Alai di ayat 7 on, dipaboa do konsekuensina ia harohaon ni daging, hamusuon do I dompak Debata, jala ndang olo unduk I di patik ni Debata, ala harohaon daging tontu padaohon hita sian Debata. Molo marroha daging tontu mangelaela jolma tu bagasan dosa, lam dang peduli be tu ngolu partondion, ndang unduk be di patik ni Debata bahkan olo gabe sialo Tuhan Debata. Alani I dipasingot do tutu asa unang terjebak di bagasan ngolu harohaon pardagingon na so tama.

Ayat 8) Alai ndang tarhalomohon Debata angka parroha daging. Hata ni Debata do tutu na pasingothon asa unang gabe parroha daging, asa lam malo hita manimbangi dia do pangidoan ni daging jala dia do pangidoan ni tondi. Songon contoh tutu: hal dilematis na nialaman ni si Adam dohot si Hawa jolma parjolo i. Aut sugari suara ni partondion diulahon nasida, tontu ingotonna do ia parbue ni hau hangoluan I ndang boi panganonna ala nunga tangkas do I diorai Debata. Alai suara ni hadagingon do na tinangihonna, mansai uli dibereng parbue ni hau I jala tabo berengon laho panganon huhut hasrat di bagasan rohana asa sarupa dohot Tuhan Debata, gabe madabu ma tu bagasan dosa. Parroha daging parohon dosa, parroha tondi parohon haluaon.

Ayat 9) Alai anggo hamu, ndang be di bagasan daging i, di bagasan Tondi do, di Huria na di Rom nunga be halak Kristen nasida, alai tongtong do ingkon pasingoton nasida laho manjagahon asa unang madabu tu harohaon ni daging. Halak Kristen si saonari on pe tutu, porlu do dipasingot muse ima taringot tu identitasna songon siihuthon Kristus dohot praktek ni parngoluonna. Asa tangkas ia halak na tinobus ni Tuhan Jesus Kristus nunga gabe nampuna ni Kristus, alani I dijaga ma dirina jala dipahombar ma pangalahona hombar tu ngolu partondion na denggan. Molo tung tutu Tondi ni Debata maringanan di bagasan roha ni halak na porsea, na marlapatan do I boi mangarajai diri; pasidinghon angka ngolu hadagingon na gok dosa.

Ayat 10-11) Alai molo Kristus di bagasan hamu, mangolu do tondi ala ni hatigoran... Sandok pangoluon ni Ibana, naung manungguli Kristus Jesus i, ma nang pamatangmuna na mate i, hinorhon ni Tondina na mangingani hamu. 2 ayat na parpudi di bagasan turpuk on ima songon simpulan ni pardomuan ni jolma dohot Kristus, ngolu dohot hamatean. Di bagasan Kristus, mangolu do jolma alani hatigoran jala ditingkina paheheon ni Tuhan Jesus do muse angka na mate i. Singkop do di Ibana saluhut huaso ni hangoluan dohot ngolu di ari sogot.

Refleksi:

Mangihuthon turpuk on, molo dibahen do tutu garis besarna naeng berengonta do dua hal na kontras ima  hal-hal duniawi na maralo tu hal-hal surgawi. Hal duniawi ima angka aha ma na mambahen hita sonang di portibi on, ngolu di portibi on na bersifat parsatongkinon, marparange sian hataboan ni portibi on, mauas di angka hasonangan sambing. Harohaon ni daging na parohon hasonangan satongkin alai laos mamboan tu hamagoan dohot panguhuman, hamatean salelenglelengna. Sedangkan Hal surgawi ima angka aha ma na mambahen hita gabe halak sitean harajaon banua ginjang. Tujuan ni haporseaonta ima mandiori ngolu na saleleng ni lelengna, marparange namarojahan tu Debata, mangandalhon haporseaon. Harohaon ni tondi parohon hangoluan dohot hadamean. Godang dope tahe angka hata na sarupa na boi manggombarhon parasingan ni na dua hal I isarana kudus na maralo tu dosa, sakral na maralo tu profan, rohani na maralo sekuler, pajolohon Jasmani manang Rohani?. Songon halak na porsea unang olo hita dilematis, kompromi na mambahen hasesega di bagasan haporseaonta, justru hata ni Debata ima Mateus 6: 33 do paposhon rohanta na mandok: Sai jumolo ma lului hamu harajaon ni Debata dohot hatigoranna, dung i tambahononna do sude angka ondeng tu hamuna!

Pandangan-pandangan humanisme na jotjot keliru taringot tu hadagingon mambahen jolma jotjot mambahen angka sidalian isarana: “Akh, boha bahenon jolma dope hita”, “Akh ndang tarjua, ai di portibi on dope hita”. Godang alasan na dos tusi jotjot mambahen pangoromon diri na di bagasan rohanta gabe sega, ujungna gabe tongtong ma mangulahon dosa. Memang jolma na mangolu di portibi on dope hita, alai nampuna ni Kristus do hita na marojahan tu angka dalan na niajarhon ni Tuhan Debata. Di posisi sifat-sifat kemanusiaan I do tutu naeng gabe tangkas mangulahon hata ni Debata on, ndang gabe sundat Hata ni Debata ala bangkobangko ni hajolmaon. Justru, di bagasan kesempatan ni jolma di tingki ngoluna di portibi on do boi mangulahon hadengganon molo nunga mate ndang adong be tingkina mangulahon angka na denggan.  Mian do tondi, hatigoran, holong di bagasan diri ni halak na porsea tu Kristus, alai ringkot do merawat tondi na adong di bagasan hita, asa hombar tu haporseaonta maradophon lomo ni roha ni Debata. Pamatang dohot tondinta, ngolunta nang hamateanta naeng ma marojahan tu Tuhan Jesus Kristus. AMEN

 

TUHAN SANGAT SAYANG PADAKU1 KOTINTUS 15: 10

 

TOPIK: TUHAN SANGAT SAYANG PADAKU1 KOTINTUS 15: 10

Tujuan Umum: Anak Sekolah Minggu memahami dan mempercayai bahwa keselamatan adalah kasih karunia Allah.

“Tetapi karena kasih karunia Allah aku adalah sebagaimana aku ada sekarang, dan kasih karunia yang dianugerahkan-Nya kepadaku tidak sia-sia. Sebaliknya, aku telah bekerja lebih keras dari pada mereka semua; tetapi bukannya aku, melainkan kasih karunia Allah yang menyertai aku.”

Hal-hal yang perlu diketahui :

·         Percaya kepada Tuhan Yesus Kristus

·         Kristus telah mati karena menebus dosa-dosa manusia

·         Yesus benar-benar bangkit dan telah menunjukkan diri-Nya kepada para murid-Nya dan orang banyak.

·         Kematian Tuhan Yesus berguna untuk membawa keselamatan

 

Adek-adek Sekolah Minggu yang dikasihi oleh Tuhan Yesus Kristus, Adek-adek siapa yang kenal Tuhan Yesus? Coba kalian sebutkan apa sajakah gelar atau sebutan dari Tuhan Yesus? Yang paling sering disebut adalah: Tuhan Yesus adalah Juru Selamat Dunia, Juru Selamat Manusia, Penebus dosa-dosa manusia dan seluruh ciptaan.

            Adek-adek siapakah yang dapat menghapus dosa dan menyelamatkan manusia? Tentu Jawabannya adalah Tuhan Yesus. Mengapa Dia harus kita hormati? Karena Tuhan Yesus itu sangat berharga, ia memberikan nyawanya untuk menebus dosa manusia. Ia rela disiksa, dipukul, disalibkan sehingga darahnya yang berharga bercucuran hanya untuk menyelamatkan kita. Kita telah ditebus oleh darah Tuhan Yesus yang sangat mulia. Ia rela mati demi kita semua; demi adek-adek sekolah minggu, abang  kakak dan adek, demi bapak dan mama kita dirumah, dan semua orang.

            Tuhan Yesus itu adalah orang yang sangat pengasih. Apakah kalian juga mengasihi teman-teman kalian? Maukah rela berkorban seperti Tuhan Yesus? Siapa yang pernah menolong teman-temannya?

            Adek-adek kita harus percaya kepada Tuhan Yesus, karena Dia telah dipermuliakan oleh Allah Bapa. Dialah orang yang pertama bangkit dari kematian dan Dialah Anak sulung dari orang-orang yang telah meninggal. Tentu kita pernah melihat orang meninggal. Apakah yang kita rasakan ketika mereka yang kita kasihi terlebih dahulu dipanggil oleh Tuhan atau telah meninggal dunia? Tentu kita sedih.

            Lalu kemanakah orang yang telah meninggal itu? Adek-adek, mereka berada di dalam kuasa Tuhan Yesus, orang yang percaya akan diselamatkan dan orang yang jahat akan dihukum. Oleh karena itu kalian harus menjadi anak-anak yang percaya dan taat kepada Tuhan. Tidak boleh nakal, suka melawan orang tua, tidak boleh melakukan kejahatan apapun. Ingatlah selalu kita harus memiliki keyakinan kepada Tuhan. Kita harus yakin bahwa Kristus telah mati karena dosa-dosa kita, sesuai dengan Kitab Suci. Jadi tidak boleh ada yang anggap remeh sama Tuhan Yesus.

            Adek-adek kita harus tahu bahwa ternyata Tuhan sangat sayang pada kita, Tuhan sangat mengasihi kita semua. Oleh karena itu kita patutnya beryukur kepada Tuhan atas kebaikannya. Ia menjaga dan melindungi setiap saat. Ia melihat terus mulai dari pagi sampai siang dan menjaga kita pada saat tidur di malam hari. Kemanapun kita pergi, kita harus Percaya Allah Menyertai Kita (Immanuel).

            Kasih karunia Allah selalu kita rasakan, Tuhan memberikan kita kehidupan, kesehatan, umur yang panjang, Tuhan memberikan kita Orang Tua dan rezeki sehingga kita bisa makan, bisa sekolah, dikasih jajan dan lain-lain. Jika tidak seperti itu maka kita akan melarat ataupun mati dengan sia-sia. Kasih karunia Allah yang melindungi roh kita, yang menuntun hidup kita pada jalan yang benar. Karunia Tuhan itu membuat hidup kita aman jika bersama-sama dengan Tuhan.

            Tapi Anak-anak Tuhan itu harus bersinar; menjadi orang yang berguna bagi sekitarnya. Mau menolong teman di sekolah, mau membantu orang tua di rumah dan mengasihi orang-orang lain juga. Jika demikian berarti mereka adalah anak-anak kesukaan Tuhan, disayangi oleh teman-temannya dan juga oleh Guru Sekolah Minggu dan pastinya semakin dikasihi oleh Tuhan Yesus. AMIN

 

HIDUP DI DALAM ANUGERAH ROMA 5: 12-19

 

HIDUP DI DALAM ANUGERAH ROMA 5: 12-19

Saudara/I yang dikasihi oleh Tuhan Yesus Kristus!

            Salah satu bangsa yang paling cerdas di dunia adalah bangsa Yahudi. Namun mereka adalah orang yang sifatnya keras kepala. Orang Yahudi selalu menekankan Hukum Taurat, meskipun Tuhan Yesus sudah datang ke dunia ini, dan hal itu sudah diterangkan oleh Murid-murid Yesus. Demikian juga Paulus telah menyampaikan kepada jemaat di Roma bahwa bahwa keselamatan telah terjadi oleh karena Tuhan Yesus. Pendapat orang Yahudi mengatakan melakukan Hukum Taurat membuat manusia benar dihadapan Allah. Mereka berpatokan kepada hidup lama, dimana manusia dituntut untuk melakukan Hukum Taurat, maka ia akan dibenarkan oleh Allah.Melalui Adam maka semua manusia telah berdosa, tetapi melalui Kristus semua manusia menjadi selamat. Ini adalah anugerah dan kesempatan yang besar, sehingga manusia tidak lagi terikat kepada hukum.

            Tidak ada yang sempurna di hadapan Allah. Karena semua manusia berdosa, orang Yahudi juga berdosa, maka tidak ada manusia yang dapat meninggikan dirinya di hadapan Allah. Sebab itu sama seperti dosa telah masuk ke dalam dunia oleh satu orang, dan karena dosa itu maut juga telah datang, demikianlah maut menjalar kepada semua orang dan semua orang telah berbuat dosa. Semua harus merendahkan dirinya di hadapan Allah untuk menerima penghapusan dosa. Bertapa pun tidak akan sampai untuk mengantar orang untuk tidak berdosa. Karena manusia sudah berdosa sejak dari Adam dan itu berimbas kepada semua manusia menjadi berdosa.

           

Sampai saat ini Hukum Taurat tetap dipakai, bahkan di dalam tata ibadah kita, Hukum Taurat selalu dibacakan setiap minggunya. Tujuannya adalah supaya manusia tetap menyadari kesalahan dan dosanya. Supaya ia tetap mengetahui jalan-jalan yang dikehendaki oleh Allah. Namun perlu ditekankan bahwa Tuhan Yesus Kristus sudah menggenapi Hukum Taurat, sehingga yang menentukan keselamatan bukan lagi Hukum Taurat tetapi dunia dan manusia selamat dari dosa oleh karena Tuhan Yesus Kristus. Itulah anugerah Allah yang paling besar, yaitu rela memberikan anakNya yang tunggal untuk penebusan dosa-dosa manusia.

            Keselamatan yang diberikan oleh Tuhan hanya perlu direspon dengan kepercayaan. Percaya kepada Tuhan berarti bersedia memanggil nama Tuhan, seperti nama minggu kita Invocavit yang berarti Jouonna ma Ahu, Jadi Alusanhu Ma Ibana. Firman ini mengajak kita untuk berseru kepada Tuhan. Di dalam pergumulan, kesulitan, penderitaan, tantangan hidup maka berserulah kepada Tuhan maka ia akan mendengar dan menjawab doa dan seru-seruan dari orang yang memanggil nama Tuhan dan orang-orang yang berserah diri kepadaNya. Masalahnya maukah kita berserah dan berseru kepada Tuhan? Ataukah kita lebih sering mengandalkan kemampuan kita sendiri?

            Awalnya manusia berdosa oleh karena satu orang yaitu Adam. Adam sebagai manusia pertama maupun Hawa digoda oleh Iblis dalam rupa ular untuk memakan buah yang dilarang oleh Tuhan. Ia tidak tahan untuk memakan buah yang kelihatannya enak dan indah, oleh karena itu manusia pun jatuh ke dalam dosa. Tidak dapat menguasai diri dan kehendak untuk sama dengan Tuhan untuk mengetahui yang baik dan yang buruk membuat manusia jatuh ke dalam dosa. Lalu dosa itu menjadi turun temurun.

            Saudara/I yang dikasihi oleh Tuhan Yesus! Di dalam gereja kita HKBP pun, Dosa warisan diterangkan dalam konfessi HKBP tahun 1951 pasal 6 menerangkan bahwa Sejak Adam dan Hawa jatuh ke dalam dosa, dosa itu masuk kepada semua keturunannya. Oleh karena itu semua manusia lahir di dalam dosa dan diperbudakkan dosa dengan melanggarkan hukum Allah. Dan dosalah yang mengakibatkan hukuman maut yang kekal. Tetapi ingat pada posisi seperti Adam, kita pun sering tergoda ke dalam dosa. Sering kali kita mendengar Firman Tuhan lalu melanggarnya. Sudah ada aturan yang ditetapkan maka kita juga tidak menurutinya. Contoh: di satu tempat ada tulisan: Jangan masuk! Maka tetap juga masuk. Atau Dilarang merusak ! malah makin menjadi-jadi untuk merusak. Ada kardus yang bertuliskan Dilarang dibuka nanti meledak! Tetap juga dibuka dan ternyata isinya adalah bom.

            Di suatu kebun, seorang ayah dan anaknya sedang bekerja. Tiba-tiba si Ayah berteriak dan menyuruh anaknya untuk tiarap. Lalu si anak tersebut mengikuti perintah ayahnya, ia langsung tiarap tanpa berkata-kata. Ayahnya menyuruh merangkak untuk datang kearahnya, lalu anaknya pun merangkak ke arah bapaknya. Lalu setelah sampai kepada ayahnya, ia pun bertanya mengapa bapaknya menyuruh untuk tiarap dan merangkak datang kepadanya, ayahnya pun menjelaskan bahwa di atasnya sudah ada ular besar yang siap untuk menerkam.  Seandainya ia tidak yakin dan banyak alasan dan sempat untuk berkata-kata maka ia akan diterkam oleh ular, namun karena ia langsung turut, maka ia pun selamat.          Saudara/i yang dikasihi oleh Tuhan Yesus, kita pun sering demikian terkadang lebih banyak keluhan kita daripada doa dan pujian kita kepada Tuhan.

            Tetapi karunia Allah tidaklah sama dengan pelanggaran Adam. Jauh lebih besar lagi kasih karunia Allah dan karunia-Nya, yang dilimpahkan-Nya atas semua orang karena satu orang, yaitu Yesus Kristus. Melalui kasihnya yang sempurna yang memberikan penebusan sehingga manusia mendapatkan pembenaran dari Allah. Jadi bukan karena kehebatan atau kesucian manusia itu, tetapi hanya karena kasih Allah. Harga manusia adalah darah Kristus yang tercurah menebus dosa manusia.

            Kita pun orang yang beruntung oleh karena kasih Allah. Jika kita hidup pada zaman Martin Luther, dimana gereja Roma Katolik dulu memberlakukan Indulgensia atau surat penghapusan dosa, maka yang dosanya dihapuskan adalah orang-orang kaya dan mereka yang sanggup untuk membeli surat tersebut, sedangkan orang miskin tidak akan sanggup untuk membelinya dan dosanya pun tidak dihapuskan. Maka sangat tepat pernyataan dari Martin Luther bahwa manusia dibenarkan oleh kasih karunia Allah (Sola Gratia). Anugerah penyelamatan Allah berasal dari Allah karena kasihNya. Dan tidak ada pribadi manusia yang dapat menebus kesalahannya.

 Adapun ajaran-ajaran yang keliru seperti Indulgensia, diantaranya teologi sukses yang menyatakan bahwa pengikut Kristus harus sukses dalam segala hal atau dogma kemakmuran yang mengajarkan bahwa Tuhan menciptakan manusia untuk bersenang-senang atau minyak-minyak urapan yang mampu menyembuhkan segala penyakit yang ujung-ujungnya adalah keuntungan bagi orangnya. Saudara/I, Keselamatan dari Allah tidak dapat diperjualbelikan. Manusia adalah mahluk yang berharga di mata Tuhan, seandainya tidak berharga maka kita pun dibiarkan saja. Tetapi Ia datang untuk menyelamatkan kita, oleh karena itu Hargailah dirimu, sesama manusia dan keselamatan yang telah diberikan oleh Tuhan Yesus. AMIN

 

BAGIMU TERBIT SURYA KEBENARAN DAN KESEMBUHAN” Maleakhi 4:1-2a

 

BAGIMU TERBIT SURYA KEBENARAN DAN KESEMBUHANMaleakhi  4:1-2a

Saudara/I yang dikasihi oleh Tuhan Yesus Kristus!

            Maleakhi adalah seorang saleh yang tinggal di Yehuda dan hidup pada masa sesudah pembuangan. Maleakhi sebagai utusan Tuhan bertujuan mulia, tugas dari Maleakhi adalah melawan penyembahan berhala. Kitab ini terutama dimaksudkan untuk mendorong para imam dan rakyat supaya membaharui kesetiaan mereka kepada perjanjian dengan TUHAN. Ia ingin memperbaharui kemerosotan dalam kehidupan dan cara beribadat umat Allah dan menegor mereka yang merampas persembahan yang menjadi milik Allah.

            Banyak hal yang bisa diteladani dari Maleakhi, ia seorang hamba yang memiliki integritas yang tinggi. Ia berani menegakkan kebenaran yang sesungguhnya berasal dari Tuhan. Banyak orang yang tidak berani seperti Maleakhi, ia tegas dan tetap pada tujuan. Maleakhi hendak menjalankan amanat dari Tuhan supaya orang-orang Israel yang telah keluar dari pembuangan bertobat dari dosa dan kemunafikan sebelum Allah datang untuk menghukum. Perangai mereka yang tidak taat dan tidak setia supaya segera disadari dan diubah oleh mereka. Ia menekankan supaya bangsa yang telah dipilihnya kembali kepada Tuhan dengan penuh ketulusan.

            Umat pilihan Allah tidak lagi serius di dalam mengikut Tuhan. Menyembah berhala, ibadah yang tidak sungguh-sungguh itulah yang mereka lakukan. Oleh karena itu Allah memperingatkan mereka melalui Nabi Maleakhi bahwa hari Tuhan akan datang. Mereka mengalami perubahan pasca pembuangan. Pergumulan dan penderitaan mereka membuat mereka pesimis dan sinis, sehingga imannya semakin mundur dan mengalami kemerosotan rohani bahkan beralih kepada penyembahalan berhala.

            Saudara/I sekalian, seperti apakah bentuk hari Tuhan itu? Di dalam buku atau film-film masa kini sangat sering membuat cerita seolah-olah itu adalah hari terakhir atau kiamat. Di sana mereka membuat peristiwa-peristiwa besar di luar logika manusia. Seperti film judgement day yang menggambarkan seolah-olah itu adalah hari Tuhan. Saudara/I sekalian kita tidak tahu bentuknya seperti apa, tetapi kita hanya berpedoman kepada kepercayaan yang diajarkan oleh Alkitab.

            Di dalam kitab Maleakhi menerangkan bahwa hari Tuhan pasti ada, dan hari itu akan datang dan menyala seperti perapian. Hari Tuhan akan menyedihkan bagi orang berdosa dan penjahat dan itu adalah penghakiman bagi orang-orang yang berdosa. Saudara/I sekalian kita harus percaya dengan itu. Orang-orang jahat, yang tidak sungguh-sungguh akan dihukum oleh Tuhan.

            Kemudian pada hari Tuhan adalah sukacita yang besar bagi orang yang benar dan takut akan Tuhan. Karena bagi mereka akan terbit surya kebenaran dengan kesembuhan pada sayapnya. Inilah bagi dari orang-orang yang setia kepada Tuhan dan yang berlaku benar. Kita tidak perlu ragu untuk mempercayai Tuhan. Mereka yang telah berlelah di bumi, yang telah lama percaya dan terus berpengharapan kepada Tuhan maka akan mendapat upahnya.

            Bagaimana menjadi orang yang takut akan Tuhan? Marilah kita membaca Amsal 8: 13 beginilah bunyinya Takut akan TUHAN ialah membenci kejahatan; aku benci kepada kesombongan, kecongkakan, tingkah laku yang jahat, dan mulut penuh tipu muslihat.

            Saudara/I sekalian yang dikasihi oleh Tuhan Yesus Kristus, di zaman modern saat, semua serba canggih, internet yang meluas, boleh dikatakan sekuler atau duniawi. Sehingga banyak orang yang mulai meragukan hari Tuhan, banyak ilmuwan yang mengandalkan pengetahuan mereka sehingga meragukan kuasa Tuhan. Munculnya kelompok-kelompok dan paham yang menyangsikan hari terakhir. Mereka sudah lebih percaya ilmu pengetahuan dan teknologi. Saudara-I sekalian Allah adalah sumber ilmu dan pengetahuan dan segala sesuatu yang ada. Oleh karena itu tidak mungkin Allah disampingkan.

Betapapun pintarnya manusia, tetapi ia tidak boleh menyangkal apa yang telah ditentukan oleh Tuhan Allah. Tidak boleh ada yang anggap remeh dengan peringatan dan hari Tuhan. Meskipun beberapa orang telah menyimpang dan menyangkal hari Tuhan. Tetapi sekali lagi ditegaskan akhir zaman itu pasti ada, datang dan terjadi. Akhir zaman disebut juga Parousia itulah kedatangan Yesus yang kedua kali. Itulah masa penghakiman dan penghukuman dari Tuhan, orang yang benar akan diselamatkan maka para pendosa akan dihukum. Oleh karena itu bertahanlah untuk menjadi orang yang setia kepada Tuhan sehingga sukacita akan datang. AMEN

           

PIKIRKANLAH HAL SURGAWI” Lukas 20: 27-38

 

PIKIRKANLAH HAL SURGAWILukas 20: 27-38

Saudara/I yang dikasihi oleh Tuhan Yesus Kristus!

Sebentar lagi kita akan tiba pada Minggu Ujung Tahun Gerejawi atau peringatan bagi orang meninggal. Semua manusia akan mengalami kematian, baik cepat atau lambat, baik orang kaya maupun orang miskin, baik dengan kematian yang wajar maupun kecelakaan yang menimpa. Kita juga akan mengalaminya sesuai dengan waktu yang telah ditentukan oleh Allah. Pertanyaannya adalah kemanakah kita setelah meninggal?

Di dalam nats ini, pada saat Tuhan Yesus ada di Palestina ada beberapa aliran atau kelompok-kelompok kepercayaan.

a.       Kaum Saduki / Saduse: yaitu kaum bangsawan dan para pelayan di Bait Suci. Ciri mereka yang lebih mudah dikenal adalah tempat duduk mereka yang selalu di depan. Mereka juga sering memberikan persembahan bakaran.

b.      Kaum Farisi adalah kaum yang selalu menekankan dan menonjolkan hukum Taurat. Mereka selalu berpatokan kepada hukum taurat, sehingga sering berdebat dengan mempertentangkan peristiwa-peristiwa dengan hukum taurat.

c.       Kaum Essene adalah orang yang mengasingkan diri untuk menonjolkan hidup keagamaan dengan menekankan kesalehan, melalui memperbanyak diri berdoa dan berpuasa. Biasanya mereka menghindari keramaian.

d.      Kaum Sikari adalah kumpulan dari orang-orang Zelot. Mereka sangat serius untuk menentang pemerintah dan kaum penjajah Romawi. Boleh dikatakan mereka adalah pemberontak. Simon orang Zelot termasuk di dalamnya.

Diantara kaum tersebut, orang Saduki yang mengasingkan diri berbeda dengan kaum-kaum lainnya. Mereka merasa lebih benar dan menolak nasehat atau ajaran-ajaran orang lain. Mereka memiliki pemahaman bahwa kebangkitan itu tidak ada. Orang Saduki hendak mencobai Tuhan Yesus dengan bertanya kepada Yesus. Mereka hendak menentang ajaran tantang adanya kebangkitan. Dengan bertanya "Guru, Musa menuliskan perintah ini untuk kita: Jika seorang, yang mempunyai saudara laki-laki, mati sedang isterinya masih ada, tetapi ia tidak meninggalkan anak, saudaranya harus kawin dengan isterinya itu dan membangkitkan keturunan bagi saudaranya itu…”

Disana diceritakan bahwa perempuan itu menikah sampai tujuh kali. Dengan menggunakan tulisan Musa mereka bertanya kepada Yesus. Bagaimana sekarang dengan perempuan itu, siapakah di antara orang-orang itu yang menjadi suaminya pada hari kebangkitan? Sebab ketujuhnya telah beristerikan dia. Yesus sangat bijak untuk menjawab orang-orang dunia ini kawin dan dikawinkan. Beruntung saja Yesus yang adalah Tuhan yang Maha Kuasa, ia menjawab dengan tepat sehingga niat dan pemahaman mereka terbalik.

Tentang pernikahan seperti dalam pertanyaan mereka, memang pernikahan seperti itu berlaku di dalam budaya mereka dengan tujuan mempertahankan garis keturunan dan harta warisan. Mereka juga berusaha untuk menikah diantara sesama kaum mereka. Oleh karena itu pertanyaan yang mereka pakai bisa saja terjadi, dan inilah yang disebut dengan perkawinan levirat. Tidak jauh-jauh, sebenarnya hal seperti itu juga di dalam kebudayaan orang Batak. Jika seorang Istri meninggal, maka suaminya bisa menikahi adiknya perempuan. Atau tante dari anaknya. Maksud dan tujuannya adalah supaya partuturannya tidak lari disamping itu supaya anak-anaknya tidak berserak.

Pertanyaan yang mirip seperti itu sering muncul dalam jemaat, Boha do amang molo cacat ibana di portibi cacat do tong di banua ginjang? Boha do angka na mate marlanggar? Manang boha do angka ompunta na jolo na so sempat gabe halak Kristen?. Amang Inang, dison ma hita diajari asa mangantusi jala mangihuthon Debata sian sudut pandang ni Debata.

Pertama, tetap percaya kepada ajaran Tuhan, bahwa kita juga mempercayai adanya kebangkitan. Jika tidak demikian maka iman kita adalah sia-sia. Kita percaya kepada Tuhan Yesus bahwa ia telah mengalahkan kematian, oleh karena itu ialah Tuhan bagi segalanya. Hidup atau mati setiap manusia adalah kepunyaan Tuhan. Ia adalah Tuhan orang yang hidup dan ia juga berkuasa atas orang mati. Saudara/I sekalian seringkali kita memakai pikiran kita untuk memahami maksud Tuhan padahal yang kita pikirkan belum tentu benar. Adapun pandangan-pandangan lain tentang kematian atau kehidupan tetaplah berpegang pada pengajaran Tuhan Yesus Kristus, maka kita akan diselamatkan. Jangan biarkan diri kita disusupi oleh ajaran-ajaran yang membuat kita ragu. Kita harus mempercayai adanya kebangkitan karena itu adalah bagian dari orang percaya. AMEN

 

PAUBA DIRIM JALA PASIDING PAMELEAN NA SO MARNIULA” Yesaya 1: 10-18

 

PAUBA DIRIM JALA PASIDING PAMELEAN NA SO MARNIULA Yesaya 1: 10-18

Amang inang na hinaholongan di bagasan Tuhan Jesus Kristus! Jotjot do goar ni halak Kristen dibuat sian tokoh-tokoh na di Alkitab. Mungkin tokoh na digemari manang na dikagumi dohot harapan asa songon I nian tongtong pangalahona. Adong do dison na margoar si Jesaya, manang anakna manang pahompuna? Jala diantusi do lapatanna? Goar ni Yesaya ima sian hata Heber ima ‘Yesyayahu’ na marlapatan Allah adalah keselamatan. Sian barita ni si Yesaya jotjot mansoarahon angka sangkap haluaon na sian Debata.

Porlu botoonta bahwa upacara ibadah ndang boi tarsirang sian boha hita menghargai donganta jolma. Hatiha I di zaman ni Yesaya (Proto Yesaya) tung mansai tangkas do tarida na hurang nilai-nilai kemanusiaan dina laho menghargai sesame, gariada ketidakadilan penindasan tu kaum lemah do na godang, angka na pogos, na sopot so marama so marina, angka na so mardiha-diha. Secara kerohanian, denggan do nian nasida beribada, ringgas do nasida beribadah, sai dipatupa nasida do angka ibadat-ibadat, alai sudena I maralo do tu pangalaho nasida. Adong hal, kebiasaan-kebiasaan buruk dohot angka pemahaman na lipe na ingkon sipadengganon.

Dison do si Jesaya laho paingothon bangso ni Tuhan I naung mangolu di bagasan dosa. Idaon songon na burju do na marTuhan I, ala sai dipasahat nasida do angka pelean situtungon, sipanganon manang daupa di poltak ni bulan dohot di ari Sabat, I do sialana gabe hagigian do I di Debata ala huhut do nasida mangula dosa dohot hajahaton. Asa holan hasomalan sambing nama ibadah nasida i.

Muruk / Magigi Debata Jahowa mida pangalaho I, ala ni dosa dohot hajigilon nasida, nunga dipatudos nasida songon Sodom dohot Gomora. Taingot di bagasan 1 Musa 19: 1-25 na diuhum Debata Sodom dohot Gomora alani pardosaon nasida na so boi be dimaklumi. Sodom ima lambang ni angka dosa asusila / hagigian ni Jahowa. Gomora lambang ni kesombongan, ginjang ni roha alani kesuksesan. Nunga dipatudos nasida songon Sodom dohot Gomora.

Pelean na so tingkos, dipasahat do nian peleanna, alai ndang adong hamubaon ni roha dohot parange, motivasina mangalehon pelean I pen dang tingkos. Pasahat pelean/ ibadah I nunga holan rutinitas manang formalitas. Nunga magigi roha ni Jahowa mangida cara ibadah na songon i. Mamelehon pelean situtungon lombu, hambing, birubiru na pinamokmok, ndang be lomo roha ni Jahowa, hape di padan na robi I do halomoan ni Debata.

Boha do pemahamanta taringot tu na beribadah manang parsombaonta tu Debata??? Molo burju hita tu Gareja, partangiangan, parpunguan, pasahat pelean Minggu, Taon, sumbangan tardok do I ibadah sejati? Jala aha do na mangonjar rohanta / motivasinta mangulahon i? asa unang marisuang songon pasudasuda arang, so himpal bosi. Menjadi hal yang sia-sia dan tak berguna.

*Denggan do beribadah? Denggan apalagi ias jala bulus roha, apalagi molo marparbue gabe hamubaon ni roha di ngolu siganup ari. * Denggan do martangiang? Denggan apalagi mangurupi angka na pogos, na mabalu, na sopot somarama somarina. * Denggan do marpelean? Denggan alai pasohot diri sian hajahaton. Pelean na tapasahat dang gabe lomo ni roha ni Tuhan molo tongtong mangolu di bagasan dosa. Unang tapingkir godang peleanata gabe otomatis disesa dosanta. Unang tarimpu boi hita menyuap Tuhan songon angka malim hatiha i. Molo jolma boi papeolhon uhum di bagasan negosiasi, persekongkolan, KKN dohot angka suap, alai dang berlaku I tu adopan ni Tuhan.

Baru-baru ini kita mendegar tentang pemberantasan Pungli (Pungutan Liar) denggan ma I asa unang masa be angka pungutan liar. Sipemberi memberi supaya urusannya lancer (uang pelican), sarupa do I dohot manyogok. Alai ndang dihalomohon Debata angka si songon i. muruk Tuhan Debata marnida sisongon I, alai ni do si Jesaya mansoarahon asa dipansohot sude angka kemunafikan rohani, angka sandiwara i.

Amang-inang muruk pe Tuhan I, ndang na mangorai ibadah, mangalehon pelean, ujungna gabe mandele jala ndang olo be marminggu. Holan peringatan do on asa marhamubaon ni roha asa olo hita paiashon rohanta, mansohot sian hajahaton. Bahen komitmen laho pasohon angka hajahaton i. Marguru mambahen na denggan apalagi tu angka kaum lemah, dang be nasida ditindas alai dihaholongi. Dungkon I pe asa dapot pengampunan dosa, ala hata ni Debata na mandok: Rara pe dosamuna songon abit bunga dapdap, bontar do bahenonHu songon itak, nang pe rara songon abit hasumba, bontar bahenonHu songon hapas. AMEN

 

NAPAORU DIRINA, I DO SIPATIMBOON LUKAS 18: 9-14

 

Topik: “NAPAORU DIRINA, I DO SIPATIMBOON” LUKAS 18: 9-14

Patujolo ni Turpuk:

Ulaon ni si Lukas songon sahalak pangobati manang tabib di zamanna, tontu berpengaruh do i tu corak ni Injil nasinurathonna. Sada ciri khas ni Injil Lukas ima mambaritahon Barita Nauli tu angka na marsahit, na so mardihadiha, nadiasinghon, manang dohononma tu masyarakat kalangan bawah na hurang diparrohahon (Masyarakat Marginal / orang pinggiran). Barita las ni roha (Euangelion) nasinurathon ni si Lukas mambaritahon taringot tu Tuhan Jesus laho pararathon Barita Nauli sian Debata tu angka na pogos marhitehite parumpamaan (parabole). Tongon di bagasan turpuk on dipangke Tuhan Jesus do perumpamaan dina laho mangajarhon taringot tu haserepon ni roha dohot ginjang ni roha huhut pangkhorhonna tarlumobima I di adopan ni Debata.

Hatorangan ni Turpuk:

            Ayat 9: tu halak na mangkaposi dirina, mandok na tigor nasida, angka na marhu ni roha di dongan, ninna ma”. Di bagasan turpuk on ditujuhon do hata i tu Halak Parise, na manganggap dirina sandiri na sintong, mandok dirina sintong, ujungna gabe leas rohana mida halak. Dietong dirina sandiri halak na bonar, ai ndang dirimpu nasida sada hasalaan do ginjang ni roha jala ndang mananda diri.

            Ayat 10: “Halak Parise do na sada, sijalo beo na sada nari”. Dua keadaan na maralo (kontradiksi) do na pinatuduhon di bagasan umpama on. Halak Parise tarbarita do alani ngolu peribadatan nasida di bagas Joro, jala jotjot mamparsoalhon tentang agama dohot angka pantangan, sedangkan angka sijalo beo manang balasting naung ‘dicap’ manang ditandai masyarakat umum do na maralo tu ruhut ni hajahudion jala dietong do nasida songon halak pardosa.

            Ayat 11-12: dipatuduhon halak Parise i do dirina, sian sikapna na jongjong dirgak tandana percaya diri manganggap dirina sintong. Huhut mandok “Mauliate ma ahu tu Ho, ale Debata, ala so dos ahu dohot halak na leban, angka panamun, pargeduk, pangalangkup manang songon sijalo beo an.” Di bagasan tangiangna i, dirajumi ibana nunga tingkos ngoluna, sabalikna halak na asing gabe diparoaroa. Denggan do nian mangulahon angka na denggan, alai ndang ingkon gabe ginjang ni roha i tarlumobi mangasahon dohot mangeahon angka naung niulana huhut mandok: “Dua hali saminggu ahu marpuasa jala huparsampulu do saluhutna na huomo.” Sian segi roha, pingkiran, parange dohot panghataion sai ditonjolhon halak Parise i do dirina.

            Ayat 13-14: perbandingan na tung mansai dao do anggo halak si jalo Beo on sian halak Parise i. Mandaodao do ibana jongjong; gari manaili dompak ginjang, ndang barani. Ianggo halak si Jalo beo on ditanda do dirina, ndang pola adong nadipangasahon ibana tu Tuhan Debata. Ndang pola dipaboa ibana angka pambahenanna manang haburjuonna, alai kesadaran diri dohot haserepon ni roha do na adong di ibana. Di sikap napinatuduhon ni si Jalo beo i; ditompuk ma andorana huhut mandok: Asi roham, ale Debata, di ahu pardosa on!. Ndang pola godang gaya ni si Jalo beo i, alai sian i nunga tarida serep ni rohana huhut mangasahon holan ala asi ni roha ni Tuhan Debata do umbahen hipas hita di portibi on jala holan Tuhan Debata do na boi manesa dosa ni jolma manisia. Ndang adong jolma na boi manesa dosana sandiri marhite pangalahona dohot haburjuonna, alai holan ala asi ni roha ni Debata (Sola Gratia) do tutu.

            Ayat 15:  Penilaian na sasintonga ima sian Tuhan Debata. Di adopan ni Tuhan Jesus naumsintong do anggo halak si Jalo beo i, Ai sipaoruon do ganup na patimbo dirina; alai na paoru dirina, i do sipatimboon!. Ima dampak ni dua pangalaho i, manang ise na patimbohon dirina: sombong, takabur gabe madabu do nasida, alai manang ise na patoruhon rohana ido patimboon ni Debata.

Refleksi:

            Laos gabe pengajaran (Didake) ma i tu halak na porsea, tarlumobi ma i taringot tu kehidupan bergereja. Halak na mangihuthon Tuhan Debata, ingkon marserep ni roha di adopan ni jolma, apalagi di adopan ni Debata. Denggan do halak na ringgas maribadah, na burju pangalahona, marpuasa dohot mangalehon pelean manang perpuluhanna, alai unang lupa marserep ni roha tarlumobi di adopan ni Debata. Molo tung pe tarulahon jolma angka ulaon na denggan di tonga-tonga ni Huria, asa diulahon ma i di bagasan tulus ni roha; ndang pola mangeahi aha naung dibahen tu bagas Joro. Angka ulaon na boi tarulahon ni jolma, unang gabe manonjolhon i tu ginjang ni roha, huasona sandiri alai tapangasahon ma Tuhan Debata di bagasan ngolu on. Hurang do dengganni paboaboahon angka na binahen di tonga ni Huria, molo gabe kesombongan dohot kekuasaan, alai molo di bagasan serep ni roha ido halomoan ni Debata.

            Hasintongan na tutu ima sian Tuhan Jahowa, alani i porlu do manat angka halak na porsea asa unang madabu tu kesombongan rohani (arrogance of faith). Nian nunga denggan na binahen ni halak Parise nangkin, alai na mambahen madabu ima kesombonganna sandiri. Dirajumi ibana do nunga denggan ibana, sabalikna halak gabe diparoaroa. Hape sian pingkiranna sandiri do i, anggo di adopan ni Debata halak halak na umsintong ima si Jalo beo i. Hasintongan ni ngolu on ndang boi dinilai sian sada hal, alai godang pertimbangan dinalaho mangida sada hasintongan. Sijalo beo i mananda dirina, serep rohana, jala mangasahon Tuhan Debata di bagasan ngoluna.

Habisuhon ni Debata mangatasi hamaloon dohot logika ni jolma. Na patimbohon diri, ido sipatoruon, alai halak na paoru dirina, ido sipatimboon. Amen

 

19 Juli 2024

KOTBAH UNTUK PUNGUAN INA LUKAS 15: 8-10

 

KOTBAH UNTUK PUNGUAN INA LUKAS 15: 8-10

            Ibu-ibu yang dikasihi oleh Tuhan Yesus Kristus !

            Injil Lukas adalah kitab yang sangat menarik. Mengapa demikian? Karena ia menceritakan injil dengan penyampaian yang lebih merakyat. Lukas adalah seorang tabib / penyembuh yang terkenal pada zamannya, mungkin dalam istilah sekarang disebut dengan dokter. Sehingga kita bisa melihat banyaknya kisah-kisah penyermbuhan dalam injil Lukas. Dari sudut pengetahuan dan pekerjaannya, ia menceritakan Tuhan Yesus Kristus.

            Pada nats ini ada hal yang menarik bahwa Tuhan Yesus menggunakan sebuah perumpamaan tentang dirham yang hilang. Dimana ada seorang perempuan yang memiliki sepuluh dirham dan ia kehilangan satu diantaranya. Tentu setiap orang yang kehilangan akan berusaha untuk mencari yang hilang tersebut. Ada usaha yang dilakukan yaitu menyalakan pelita, menyapu rumah serta mencarinya dengan cermat sampai ia menemukannya. Sedetail mungkin ia menelusuri lantai untuk mendapatkan uangnya yang satu dirham itu. Dirham di kamus Alkitab disebut Mata uang emas dari Persia seberat kurang lebih 8 gram.

            Apalagi mamak-mamak sebagai pengatur keuangan dalam keluarga, sitiop puro, pasti akan lebih pusing jika ia kehilangan. Biasanya angka ina berusaha untuk lebih irit dan murah, oleh karena itu ketika ia membeli sesuatu maka ia akan menawarnya habis-habisan. Kalau bisa harga semurah mungkin, tetapi barang bagus dan banyak. Itulah perasaan ibu-ibu, begitu juga dengan perempuan yang ada dalam nats ini ia pasti merasakan kehilangan.

            Ketika perempuan itu mendapatkan uangnya yang telah hilang, maka ia bergembira, bersukacita, hatinya sangat senang. Maka ia menceritakannya kepada teman-temannya, sehabat-sahabatnya, tetangganya. Biasanya pun jika ada sesuatu yang terjadi ibu-ibu berkumpul untuk bercerita. Angka Inang ! hal itu adalah gambaran dari Tuhan ketika ada orang berdosa yang berbalik kepadanya. Begitu besarnya sukacita sorgawi ketika orang-orang berdosa bertobat, maka malaikat-malaikat Tuhan pun bergembira dalam kerajaan Allah.

            Tidak ada manusia yang tidak berdosa, semua manusia pernah berdosa, hanya saja Tuhan menginginkan kita untuk kembali kepadaNya, menyesali dosa-dosa kita dan bertobat. Tuhan tidak menginginkan kematian orang berdosa, tetapi Tuhan menginginkan pertobatan orang berdosa. Kembalilah kepada jalan yang benar supaya Tuhan berkenan kepada kita. AMEN

PASEREPHON ROHA PODA 25: 6 -7

 

Topik: “PASEREPHON ROHA PODA 25: 6 -7

Amang / inang na hinaholongan di bagasan Tuhan Jesus Kristus ! Manang ise na naeng marbisuk, marsiajar ma ibana sian Poda ni Raja Salomo. Buku Poda na gok taringot tu angka poda, habisuhon, pangajarion huhut parture ni marparange na uli. Buku on mangajari Pangalaho na marhapantunon di hata dohot parange na hinalomohon ni Debata. Tung mansai menarik do anggo poda ala dipasahat di bagasan bahasa na tabo jala menyangkut tu ngolu siganup ari.

Di parngoluan siganup ari, godang do hal na metmet na so taparrohahon alai mampangkorhon do i di bagasan ngolu ni jolma. Tarlumobi ma poda on mardomu tu hapantunon , ia halak na bisuk, na pantun dao do I sian na mangalului sangap tu dirina sandiri, suang songon I halak na paburnang dirina.

Jamita di borngin on, ima ajaran taringot tu manjaga martabat diri. Na parjolo ima asa unang pasangap diri, apalagi ma I dang pas dalanna. Di parngoluon ni jolma na sai mangalului sangap, na mangulahon sude cara asa dapot na di bagasan rohana, ujungna mambahen angka na roa pe diulahon asal ma saut pangidoanna. Ndang lomo roha ni Debata di angka na mangalului sangap tarlumobi ma sian cara na hurang denggan. Adong na pasangap-sangap dirina di jolo ni raja, hape na sabutulna ndang na songoni nian.

Ringkot do nian jabatan, hasangapon, dohot angka na asing na I, alai ndang I na gabe utama. Alani marlomba-lomba sangap, ujungna gabe ndang sangap be. Alani I dipodahon tu hita, asa unang patongamtongam dirim dijolo ni Raja, ai Raja I do hatongamon dohot huaso. Patongamtongam diri hape gabe hailaon do na ro, gabe reherehe di jolma na asing.

Alani I porlu do jolma maniop prinsip: ‘Jadilah diri sendiri’. Jujurma taringot tu keadaan diri. Molo dibagasan ngolu siganup ari ni halak kita mandok “Boto Lungun”. Asa mamboto diri, intap nidia do hagogoonta jala na pantas taulahon. Jujur tu keadaan ni dirinta tontu lobi denggan do I sian na berpura-pura. Berpura-pura kaya hape pogos, alani I unang paksa diri tu na so tolap gogonta. Isarana na manuhor barang, olo do sada tingki hita laho tu Pasar, tabereng ma disi barang na uli jala mewah hape argana tung mansai timbo. Ndang pola paksahonon ingkon tatuhor I, ba boi ma muse molo nunga tapapungu hepengta dung godang baru ma dibuat muse. Menguasai diri tung mansai ringkot do asa unang gabe haurahon tu dirinta.

Napaduahon: Unang lului hundulan na sumangap. Poda hapantunon do on na mardomu tu hasangapon ni jolma molo tau diri. Alai molo ndang diboto ila, sai dilului do hasangapon nang pe so tuk gogona jala ndang pas posisina. Dicarita dipaboa adong na pintor mangalului hundulan naung sangap na I, alai sada kiasan jala poda do I tu jolma asa mamboto diri. Unang lului hundulan na sumangap, alai loas ma parjabu patamahon hamu, manuru hamu hundul di inganan naumsangap na I daripada hita mandior kursi naumsangap hape disuru muse hita tu pudi, ujungna gabe maila sandiri mahita molo songon i. Hea do I gabe perumpamaan ni Tuhan Jesus.

Di halak Batak pe diatur do parhundul ni angka tamu hombar tu posisi. Somalna di siamun ima angka Tulang dohot Hulahula di hambirang ima boru, bere, dohot ibe bere. Inganan na umsangap ima halangulu, inganan na soma ima talaga. Jadi parhundulna I pe diaturhon ma I hombar tu tuturna. Jadi molo bisuk, pantun, jala serep marroha pasti hundulanna do hombar tu ingananna.

Amang inang na hinaholongan di bagasan Tuhan Jesus Kristus, aha do na naeng dohonon  ni turpuk on tu hita? Ima asa olo hita marserep ni roha. Merendahkan hati adalah sikap yang terpuji dan berkenan di hadapan Allah. Molo serep roha ndang gabe haurahon di hita i. ala tumagon do DIPARSANGAPI HALAK NA TOROP daripada PASANGAPHON DIRI. Taingot ma na nidok ni Lukas 14: 11: Ai nasa na patimbohon dirina, sipaoruon do; jala na paoru dirina, i do sipatimboon!. Pas do I, ise na serep marroha I do sipatamaon daripada halak na sombong marroha.

Mardomu tu si hea do dibahen Pdt. Salomo Panjaitan sada ilustrasi taringot tu si: ima adong do halak na pogos na pogos, pogos di bagasan haadongon alai tong pogos di bagasan partondion. Na olo I dope didok ‘agia pogos partahanhon ginjang ni roha’, molo songon on ndang sitiruon on. Adong muse halak na pogos na mamora, dibagasan haadongon manang materi pogos do nian, alai parrohaonna, haburjuonna mamora do ibana. Anggo on halak na patut siharga on do on. Adong muse halak na mamora alai pogos, mamora do ibana di bagasan arta alai pogos do ibana dina marholong ni roha manang mangulahon angka hadengganon. Na mangihut muse adong halak na mamora jala mamora, anggo songon on on ma tutu na gabe sininta di jolma. Halak na manjalo pasupasu ingkon do tutu gabe pasupasu. Tontu marasing do rendah hati sian rendah diri. Antong manang pogos manang mamora tong ma paserephon roha. Molo pogos pe unang gabe minder, alai molo mamora pe unang gabe sombong.

Antong alani I amang dohot inang, lului ma parhundulan na pas, jala na gok haserepon ni roha. Unang lului hasangapon di jolo ni raja, alai loas ma raja I mangalehon hasangapon I, asa disuru hamu tu jolo, kursi na terhormat. Alani I porlu do di jolma kejujuran tu dirina asa unang mangota, margabus, takabur, pantang so hebat hape gok kepalsuan do dirina. Alani I marhite jamita on tapaserep ma rohanta !. AMEN

 

Topik: “ UNANG HO MABIAR AHU DO LOMBULOMBUM” 1 MUSA 15: 1-6

 

Topik: “ UNANG HO MABIAR AHU DO LOMBULOMBUM” 1 MUSA 15: 1-6

Amang dohot inang nahinaholongan di bagasan Tuhan Jesus Kristus !

            Buku 1 Musa manang Kejadian / Genesis ima barita taringot tu panompaon ni portibi dohot isina, asal usul ni jolma na parjolo i, jala paboahon hubungan ni Debata dohot jolma ima angka tokoh na tarbarita di Padan na Robi. Sada sian i ima si Abram; Ompu ni nasa na porsea na dihaposi Debata alani haporseaon dohot pangoloionna tu Tuhan Debata. Balga ni haporseaonna na dos dohot pangoloionna umbahen na dihaholongi Debata ibana jala gok pasupasu dijalo si Abram huhut paimahon padan na naeng pasauton ni Debata dope tu ibana. Di tingki panjouon ni Debata na parjolo tu si Abraham (si Abram dope goarna) dohot parsuruon ni Debata asa borhat sian tano hatubuanna Ur Kasdim tu tano Kanaan didok Tuhan Debata do disi: “Hubahen pe ho gabe bangso na bolon, jala pasupasuonku ma ho, jala pabalgaonku goarmu, asa gabe pasupasu ho. Jala pasupasuonku angka na mamasumasu ho, jala toruanku angka na mamburai ho, jala dapotan pasupasu marhitehite ho saluhut angka bangso ni tano on” (1 Musa 12:2-3). Ima Padan ni Debata na parjolo tu si Abraham.

 

Hatorangan ni Turpuk:

            Ayat 1: Unang ho mabiar, Ahu do lombulombum. Tung mansai balga do pasupasu na naeng jaloon ni si Abraham. Alai mabiar do si Abraham ala dang gira saut janji ni Debata taringot tu pinomparna i. Mabiar si Abram ndang adong be ianakhonna ala pardijabuna si Sarai pe nunga tung matua jala ndang mungkin be marianakhon. Tamba muse biarna molo mate ibana, ise ma na gabe panean di jabuna. Ianggo dipingkir rohana si Elieser sian Damaskus nama panean ni jabuna, alai asing do anggo sangkap ni Debata, ndang adong na so tarpatupa Debata. Dialusi Debata do parsorion ni si Abram marhite parnidaan, jala dipapos do rohana mandok: “Unang ho mabiar Ale Abram. Ahu do lombulombum”. Lombulombu manang perisai ima nadipangke tingki marporang maralohon angka musu. Saonari si Abraham ndang boi mabiar ala Debata do na mangaramoti ibana.

Ayat 2-3: Ahama lehononmu di ahu? si Elieser na sian Damaskus na ma sitean bagashu Borat ni panghilalaan ni si Abram ala ndang adong ianakhonna na laho manean bagasna, hape padan ni Debata nangking laho mambahen si Abram gabe bangso na bolon. Sian hajolmaon wajar do mabiar si Abram alani dipergumulhon jala disungkun si Abram do Aha ma lehonon ni Debata tu ibana, jala maksud ni rohana si Elieser naposona na sian Damaskus nama sitean bagasna. Putus asa si Abram ala didok rohana sai na punu nama ibana. Tantangan naniadopan ni si Abram, boi do i gombaran pergumulan ni angka halak na porsea na asing, na sai tarpaima di angka pasupasu dohot bagabaga ni Debata. Padan ni Debata nunga pasti i masa, alai ringkot do tutu asa marsabar laho paimahon angka na naeng sipasahaton ni Debata dope tu ngolu ni jolma. Asa unang sampe mabiar jala mago haporseaonna tu Debata.

Ayat 4-6: Dilehon Debata do Solusi ni angka Parsoalan. Ndang diloas Debata si Abram torus di bagasan biar, alai dipaimbaru do muse padanna tu si Abram. Na gabe panean ni bagasna ima tubu na sandiri, jala pomparan ni si Abraham ndang holan sada alai songon godang ni bintang di langit ma godangna. Dung padan ni Debata I, ujungna gabe porsea do si Abraham tu Jahowa. Sada respon na denggan di pambahenan ni Jahowa ima haporseaon. Haporseaon napinatuduhon ni si Abraham lobi sian logika ni jolma, ibaratna songon si Sarai na boi dope tubuan anak dungkon matua ibana. Haporseaonna i laos ido dietong Jahowa songon hasintongan.

 

Refleksi:

Amang dohot inang unang hita mabiar. Jotjot do hita lomos di bagasan ngolunta. Tarlumobima olo do hita beranggapan: Tuhan ! Nga huulahon angka na denggan, alai boasa parir dope ngolungku !, Boasa dope ro sitaonon !, boasa songonon ngolungku? Dohot angka na asing. Alai songon si Abraham patuduhon ndang adong na so tarpatupa Debata ! Ia Istrina si Sara nunga matua umurna alai boi do ibana tubuan anak. Ima na gabe panean di si Abraham. Na tubu sian daging nasida sandiri, ndang halak na asing.

Laos dison ma dipatuduhon tu hita! Dilehon Tuhan Debata do di hita solusi di angka masalah ni ngolunta. Baik masalah partondion nang pe di bagasan pardagingon, sian on taida Huaso ni Tuhan Debata mangatasi sude hagogoon na adong di portibi on, ndang adong na boi mangimbangi huaso ni Debata.

Amang dohot inang ! Sude jolma do hea mabiar jala holsoan tarlumobi ma i tu angka halak na naung leleng manghirim jala paimaimahon sesuatu hape ndang margira ro. Hangoluan ni halak Kristen olo do masa songon nanihilala ni Abram. Alai disi do tarida kesabaran dohot hagogoon ni halak na porsea i mangadopi angka persoalan ni ngoluna. Alai turpuk on mangingothon pandonganion ni Debata tu saluhut na tinompana sai torus do mardalan. Hata ‘Unang ho mabiar’ berlaku do i asa unang mabiar jolma di kebutuhan na bersifat pardagingon nang partondion. Debata marhuaso di atas ni saluhut na adong jala na umboto pingkiran dohot panghilalaan ni jolma na umbagas pe.

Padan ni Debata na ingkon saut do i sian sudut huaso dohot lomo ni roha ni Debata, ndang sian pamingkirion ni jolma i sandiri. Nang pe sipata maol do mangantusi sangkap dohot dalan ni Debata mangihuthon logika ni jolma. Alai na gabe sitiopan ni halak na porsea, ia padan ni Debata na mardomu do i tu hadengganon, haluaon ni jolma. Parsuruon ni Debata tu jolma sadalan do i dohot padan haluaon na sian Debata. Ndang mungkin Tuhan Debata mangose padanna sandiri, alani i unang ma mabiar, Debata do mangaramoti ngolunta. Amen